Aug 11, 2009

saat-saat aku merasa bersalah

Ada satu ketika tu, perasaan bersalah datang bertalu-talu.
Perasaan bersalah pada diri sendiri,
pada kawan-kawan, pada saudaraku,
dan pada mak ayah kat kampung.

Pada kawan-kawan,
Aku minta maaf sebab aku gagal.
Gagal memenuhi impian kita bersama-sama.
Impian yang satu itu.
Dan aku juga gagal berada di sisi kamu
Dalam saat kamu memerlukan teman.
Memang aku sahabat yang tak peka dengan keperluan kamu.
Maaf ya sahabat!

Pada saudaraku,
Aku malu dengan kalian.
Di usia 24 tahun ini aku masih tak bisa berdiri sendiri.
Harus tetap mengharapkan ehsan kalian
Status adik ini belum mampu ku buang jauh.
Bila la aku mampu balas jasa kalian?
Tunggu sajalah ya!
Tak lama lagi kot…
Aku dah mula segan dengan segala-galanya.

Pada mak ayah,
Saya minta maaf,
Sebab saya belum membanggakan mak ayah,
Tapi saya tahu, masanya akan tiba juga.

Pada mak ayah,
Saya minta maaf,
Ada kalanya saya anak yang pentingkan diri,
Saya tau hakikat tu,
Saya cuba berubah tapi terkandas juga sesekali.
Sayalah anak yang sanggup fikirkan keselesaan diri sendiri,
Dan menyesal kemudiannya di atas kesusahan orang lain.
Saya minta maaf banyak-banyak dari hujung rambut ke hujung kaki.

Pada diri sendiri,
Aku malu dengan kau.
Mereka hanya kelompok kecil dalam hidup kau,
Tapi dah terlalu banyak yang kau lukakan,
Kau memang tak sedar di untung kan?
Cepatlah sedar diri sendiri!
P/S:
Aku minta maaf.
Aku tahu bukan Hari Raya lagi.
Tapi itulah salah aku.
Hanya minta maaf pada hari raya.
B.A.H.A.L.U.L

0 comments: