Aug 20, 2009

Saya terima kasih kamu (Miss Farah and Miss Wiznie bt Marzuki, Miss Siti Farhana bt Yaacob, Miss Emmi Fazlina Abd Aziz)



Sabtu (150809), aku sangat gembira. Kenapa? Apa ada dengan malam tu? Special sangat ke? Ya. Tak sama dengan malam-malam sebelumnya, malam tu kami telah pergi menonton Teater Kompilasi Vol II. Apa? Apa? Tak tau amende tu? Takpe. Disitulah terletaknya kegunaan internet dan google.

Dan wa punya satu lagi sebab untuk berasa happy yang amat, sebab ehemm.. impian wa untuk bertemu wa punya ‘pojaan’ hati telah termakbul. Dan mereka-mereka di atas inilah yang telah memungkinkan segalanya berlaku. Ya, dengan izinNya. Itu sudah pasti.

Bertempat di Stor Teater, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), sesungguhnya tempat ini amatlah scary. Dan tidak. Aku tidak melihat sebarang entity lain tapi mungkin ada dalam salah 1 gambar yang kami ambil. Eee..creepy.

Sebenarnya aku yang beria-ria nak datang dan memaksa diorang ikot. Nasib baik semua berpuas hati dengan show malam tu. Kalau tak mesti diorang cakap “atun, cite ape ko suruh kitorang tgk ni??”

Cerita? Oh. Tajuk ialah Legasi dan Naturalisasi. Legasi adalah hasil karya MoizzisR. Cong dan dibintangi Dira Abu Zahar( Rona Roni Makaroni, Seratus Hari Jadi n etc), Taiyuddin Bakar, Khairil Ridzuan dan Nur Ameera Ramli. Berkisarkan perjuangan KMM. Keseluruhannya, aku memang sangat suka cerita ni sebab sangat terkesan dengan lakonan Cikgu Baha dan Cikgu Zaharah. Sampaikan aku pun sedih bila Dira sedih. (hebat kan lakonan dia?).

Naturalisasi pulak dijayakan oleh ehemm..ehemm.. Zahiril Adzim (Most Promising Actor FFM 22), Amerul Affendi (berlakon cite Gaduh) dan Noris Ali ( Laila Sari, Merah Putih). Mulanya aku tak paham plot dia. (aku dah baca synopsis banyak kali tapi still tak paham). Pastu baru aku paham. Rupanya karya Fared Ayam dan Nam Ron ni masih juga berkisarkan perjuangan. Walaupun aku kurang setuju dengan babak-babak daring Razman dan Nurul, tapi takpelah. Lakonan Zahiril Adzim sangat mengujakan tapi aku terganggu dengan riak wajah dia yang sangat serius. Seperti ada sesuatu di situ yang ingin diluahkan. Aku tau dia cuba sampaikan sesuatu tapi asyik tersekat-sekat. Takpe Bob. I faham. Tapi part paling best ialah bila Razman cakap kat Nurul dia sebenarnya homo or gay. ( dia couple dengan Rahmat. uuwwaaaa) Takyah cakap si Nurul, aku pun terkejut time tu. Tapi bagi aku si Amerul tu berjaya membawa watak seorang peguam bermasalah. Tengok muka pun tau. KUSUT. Tapi lakonan Noris Ali mungkin boleh diperbaiki lagi. Yelah, aku tau dia boleh berlakon tapi kalau nak pegi jauh, harus ditingkatkan lagi. Aku tak tau pasal seni ni dan aku hanya mampu bagi pendapat dari pemerhatian aku je. Cuma aku nak tau sape kah Tan Sri bedebah itu?

Kesimpulannya, aku berpuas hati dengan kedua-dua teater tersebut. Kalau di lain hari ada lagi projek-projek sebegini, silalah beri tau aku. Aku nak bagi sokongan padu. Serius. Tak tipu!

0 comments: