Sep 4, 2009

La Vie en Rose



Wah! aku baru selesai menonton sebuah filem yang bagi aku sangat bagus. Ya, memang bagus filem ni. filem la vie en rose. sebuah filem perancis lakonan hebat Marion Cotillard. (co act in Public Enemies).

Filem ni berkisarkan kisah hidup Edith Piaf, a legendary French icon performer. dari jalanan ke kota New York, bakatnya mula di sedari oleh Papa Leplee (nightclub owner). So, dari sorang penyanyi jalanan yang menyanyi untuk sesuap nasi, sampailah dia jadi icon hebat France. Dan suaranya yang sangat significant.

Dan, lakonan Marion Cotillard memang sangatlah superb. Sangat menjiwai watak sampaikan korang akan rasa, "weh, terernya minah ni belakon. Sebijik menjadi watak orang tua". ye memang super real. Siap bongkok real lagi (bukan macam Erra dalam Hingga Hujung Nyawa. Ops!) Suara dia pun significant. Dan aku nyaris-nyaris tak percaya yang perempuan tu bukanlah Edith Piaf sebenar. (nampak kan betapa realnya lakonan si Marion ni?)

Aku nak cita panjang-panjang memang malas. Cerita ni korang kena tengok sendiri sebab bagi aku, setiap saat dan minit dalam cerita ni membuatkan aku terpegun, syahdu, sedih dan suka. Dan aku hampir-hampir terlupa yang aku menonton sebuah filem french, bukannya English or Melayu or Jawa. Dalam bahasa French dan still berjaya menjiwai cerita tu (Oh oh..mungkinkah jodoh aku dengan seorang french guy?)

So, tolonglah! Sesapa yang berkesempatan, tolonglah tengok cerita ni. Korang boleh download ke cari CD/ DVD cite ni (korang pandai-pandai sendiri lah).
Atau pun boleh mintak kat aku.(selagi aku tak delete dalam laptop aku ni lagi).

Lepas tengok, kita boleh sambung borak lagi.

0 comments: